בשבוע האחרון עמדה תחנת המשטרה בקצרין בפני אתגר שאינה מורגלת בו. לא היה זה אירוע פלילי שגרתי, אלא מפגש עם אידיאולוגיות ועקשנות – קבוצה נחושה של תנועת “חלוצי הבשן”, שמנסה להיכנס ולהתיישב בחבל הבשן, חבל ארץ מארץ ישראל, מזרחית למ”א רמת הגולן, שצה”ל נכנס אליו בשנה האחרונה..
ר”ח טבת: נפלאות בבשן
זאת לא הפעם הראשונה בה הועמדה שיטת הגדרות והמחסומים במבחן, גם בגבול הזה – וגם כאן השיטה נכשלה שוב ושוב. כדי להבין את העקביות של החלוצים, יש לחזור אל אירועי ראש חודש טבת האחרון. כבר אז התקבל דיווח במודיעין של משטרת קצרין על קבוצת צעירים שיצאה מהיישוב אלוני-הבשן במטרה לפרוץ את גדר הגבול הישנה. המערכת הייתה דרוכה: הקבוצה נעצרה ביציאה מהיישוב, והנהג הוזהר אישית שלא לעבור את הגבול. “אנחנו בעד הרעיון, אבל לא ככה”, אמר לו הבלש בתחנה. באותו לילה, חיילים זיהו רכב אזרחי מתקרב לגדר והחזירו אותו לאחור. אך למרות הניסיונות לבלום אותם, למחרת, באמצע היום, התברר כי הרוח היהודית פרצה את הגדר. תנועת “חלוצי הבשן” פרסמה כי פעיליה נמצאים מעבר לגבול כבר מעל שעה. אחד מחברי הקבוצה אף תועד כשהוא לומד מתוך עלון “נפלאות” – לראשונה בחבל הבשן המשוחרר. רק אז הבינו בצה”ל כי הקבוצה עקפה את כל המחסומים, והגיעו לעצור את המתיישבים.
השבוע: פריצה נוספת מול עיני החיילים
כמו בר”ח טבת, כך חזר האירוע על עצמו גם השבוע, מה שמוכיח כי לא מדובר במקרה חד-פעמי אלא בשיטה. הפעם הייתה זו קבוצת משפחות ובנות שהגיעה למחסום הצבאי בכניסה לקונייטרה. למרות שמדובר בשני שערים עם נוכחות חיילים מלאה וקבועה – רכב אחד הצליח לעבור את הגבול מול עיניהם. הבנות פרקו מהרכב והחלו לקבוע עובדות בשטח בטרם הוחזרו. האירועים הללו מצטרפים למקרה נוסף מלפני כחצי שנה, שבו לקח לצבא מעל שעה להבחין במשפחות שנכנסו לחבל הבשן, וכן לעוד מקרים רבים בהם אנשים פרצו את הגבול ללא ידיעת צה”ל עד היום. זוהי עדות חיה לכך ששיטת הביטחון הנוכחית נכשלת שוב ושוב במבחן המציאות.
כשל הגדר – לקח משמחת תורה
מעבר לערך ההתיישבותי, מעשיהם של חלוצי הבשן מציבים מראה נוקבת מול מערכת הביטחון. בשיחות עם הפעילים, הם מדגישים את הסכנה שב”קונספציית הגדר”: “אם חבורות בלתי מנוסות, שברובם לא עברו אפילו הכשרה צבאית בסיסית, מצליחות לעבור את הגבול בכזאת קלות – מה זה אומר לגבי חדירה ערבית עויינת מהצד הסורי??” הם שואלים בכאב. החלוצים מתריעים מפני שאננות: באזור החיץ, צמוד ליישובי הגולן, חיים אלפי ערבים-סונים המחזיקים במלאי נשק גדול. במציאות הישראלית הנוכחית יש מודעות גדולה לאירועים מסוכנים בגבול עזה – כי שם כבר קרה מגה-אסון. “אי אפשר לחכות שהם יעשו שידור חוזר של אסון שמחת תורה – צריך להקדים רפואה למכה”, הם מסבירים.
“העיניים של המדינה”
תנועת “חלוצי הבשן” מבקשת להחיל את המודל המוכר מיהודה ושומרון: רק נוכחות אזרחית עירנית, חלוצית ומאמינה, היא שיכולה לעצור את צמיחת הטרור, והיא קריטית לביטחון ישראל בגבול הצפוני ולשמירה על החרמון – ‘העיניים של המדינה’.
ההתיישבות בבשן – היא המפתח.